Dirk, wat staan we hier eigenlijk nog te doen…
De voorbije 30 jaar besteedde je een aanzienlijk deel van het marketingbudget aan een stand op een beurs en alle bijkomende kosten van dien. Daar had je veel geld voor over. De beurs, dat was waar het elk jaar gebeurde. Je kwam terug met duizenden contacten en honderden offertes. ‘s Avonds kropen jij en je collega’s licht beschonken, moe maar voldaan, in een groot hotelbed.
De laatste 5 à 10 jaar stelt je je vaker de vraag, wat staan we hier eigenlijk nog te doen? De walk-ins zijn vooral op zoek naar pennenzakvulling voor hun kroost. De vijfsterrenhotels tellen er nog maar drie en de honderden offertes waarmee de collega’s vroeger thuiskwamen zijn er, met goed geluk, 10. “Zullen we volgend jaar skippen Dirk? Of kunnen we dat niet maken?”
Wat je zonet las, is uiteraard een boutade. Maar you get our point.
Beurzen krijgen klappen in populariteit.
Conferentiehallen worden daadwerkelijk kleiner ingericht en bezoekersaantallen dalen aanzienlijk. Ook de algemene populariteit (die we voor de aardigheid hebben geanalyseerd voor drie van de grootste consumenten beurzen in België) lijkt sterk te dalen.
Batibouw: 2019 slechts 53% zoekvolume vs 100% in 2007
Uit Google Trends leren we dat wanneer er in 2007 nog het meest werd gezocht op het web naar Batibouw, er in 2019 nog maar 53% van het zoekvolume overbleef. De interesse in dit onderwerp is dus gehalveerd op 10 jaar tijd.
Bij “Het Vakantiesalon” zien we een gelijkaardige trend. In 2003 was het nog erg populair. Maar in 2019 blijft er nog slechts 34% van die populariteit over.
Vakantiesalon: 2019 slechts 34% zoekvolume vs 100% in 2003
Het autosalon dan? Dat is toch een product dat je wil zien? Dat je wil voelen? Zorgen dat je kan wegdromen? Think again… Ook hier blijft er van de populariteit in 2006 nog slechts 40% over.
Autosalon: 2019 slechts 40% zoekvolume vs 100% in 2003
IWWIWIWI, een nieuwe generatie consumenten
De voorgaande grafieken tonen daarnaast een interessante trend aan. Beurzen zijn beperkt in de tijd en organiseren zich rond periodes. Vandaag werkt de maatschappij anders.
Culture Beat had het al in de jaren 90 voorspeld. “I want what I want when I want it”, is niet alleen een legendarische zin uit Mr. Vain, het is ook een karakteristiek van de generatie millennials (mensen geboren tussen 1982 en 2000) die een groot deel van de consumptie uitmaken, nu en in de komende jaren. De mosterd hiervoor halen we bij Dr. Kit Yarrow en haar boek ‘Decoding the new consumer mind’. Consumenten worden zodanig overspoeld door het volume aan informatie in hun levens, dat ze informatie negeren en onmiddellijke oplossingen voor hun problemen verwachten en eisen.
Moeten we niet meer deelnemen aan beurzen?
Dat is een keuze die ieder voor zich moet maken We merken dat meer en meer bedrijven niet meer deelnemen en het marketingbudget digitaal spenderen. Een handelsbeurs kan zeker een onderdeel zijn van een gebalanceerde marketing mix. Echter, het dient bekeken te worden als één van de kanalen. Of je nu auto’s verkoopt, huizen bouwt of vakanties aan de man brengt, de verkoopkanalen en marketingkanalen zijn dezelfde. Hieronder een lijst van de meest populaire kanalen.
Verkoopkanalen
Fysieke winkels
Webshops
Resellers
Handelsbeurzen
Marketingkanalen
Search Engines (SEO)
Search Engine Advertisement (SEA)
Facebook / Instagram
Snapchat / TikTok
Pinterest
LinkedIn
Apple App Store / Google Play Store
Programmatic (website banners)
Televisie
Radio
Print media
Nooit meer pijnlijke voeten met RedStone Advertising
Gooi die schoenen maar in de vuilbak, en laat je pak maar in de kast. Voortaan werk jij in je zwembroek. Die piña colada’s die je thuis maakt, zijn vast even lekker als die na de beurs. Blijf dus voortaan lekker thuis en creëer verkoopkansen via digitale kanalen. Wil je hier ook mee aan de slag? Of kan je niet zo’n lekkere piña’s maken? Dan komen wij graag eens langs.