blick-video

Hoe kies je de juiste onderwerpen voor je contentstrategie?

“We moeten meer blogs schrijven”, zegt de CEO. “Ik zou graag op een eenvoudige wijze kunnen vertellen wat we doen…”, zegt de sales manager. “Maar waarover gaan we schrijven?”, vraagt de marketeer. Er komt een lijst van ideeën. “Wat gaan we eerst schrijven en waarom?” vraagt de CEO. En dan wordt het stil…
Wat als we je vertellen dat er een model bestaat om dit probleem eenvoudig aan te pakken?v

“Maar waarover gaan we schrijven?”

De inhoudsdriehoek is een piramidemodel gebaseerd op heldenverhalen, inspireren en activeren

In strategische marketingcursussen lees je wel eens over Hero, Hub, Hygiene als ‘pillars’ om je content strategie te ontwikkelen. Maar het lijkt wel alsof de woorden Hub en Hygiene louter werden gekozen om drie keer de letter H te kunnen gebruiken. Bij Hero content kan je je nog net inbeelden waarover het gaat, maar bij Hub en Hygiene wordt het al wat moeilijker.

Daarom hebben we dit model vereenvoudigd naar het model dat we bij Redstone gebruiken: de inhoudsdriehoek. Dit model passen we toe om de contentstrategie van bedrijven scherp te stellen, met succes. Ontdek hieronder onze inhoudsdriehoek, bestaande uit: Heldenverhalen, Inspireren en Activeren. De woorden klinken misschien niet zo hip als Hero, Hub, Hygiene, maar ze zeggen meteen waar het op staat.

Heldenverhalen

Wanneer iemand een eerste keer met je bedrijf in contact komt, hoe wil je dat ze je herinneren? Vaak zullen mensen je leren kennen voor ze goed en wel beseffen dat ze je product of dienst nodig hebben, dus hoe wil je top-of-mind blijven en in overweging genomen worden? Heeft je bedrijf een slogan, een specifieke visie en missie? Prima, dan is de vertaling van deze slogan, visie en missie (ook wel je brand) in een insta profile story, afbeelding, video of inspirerende homepage je heldenverhaal. Op YouTube kan je een voorbeeld vinden van onze hand. We filmden het heldenverhaal van de Antwerpse vliegschool Skywings. Bekijk het hier.

Consitent inspireren

Heb je al van het principe ‘thought leadership’ gehoord? De idee is dat je je als bedrijf kan onderscheiden van je concurrenten door een uniek perspectief te bieden op de problemen die jouw klanten hebben. Je creëert ideeën en oplossingen die er voor zorgen dat je top-of-mind blijft bij je doelpubliek. Dat kan je door consistent te gaan inspireren in blogs, artikels, enzovoort. Je schrijft over de problemen die je oplost bij je klant en probeert je doelpubliek zo te overtuigen dat je de beste partij bent voor hen. Deze blogpost is best een goed voorbeeld van inspireren. We proberen je duidelijk te maken dat we echt wel kaas hebben gegeten van contentstrategie. Klik je een beetje verder, dan kom je ook te weten dat we houden van cijfertjes en gewiekste performance marketeers zijn.

Activeren

Tot slot moet je ook content maken die mensen motiveert om tot actie over te gaan. Dit kan bijvoorbeeld een grappige of inzichtvolle advertentie zijn die oproept om een verkennend gesprek te starten. Het kan ook een advertentie zijn waarbij een korting wordt aangeboden als je binnen de drie dagen beslist.

Houd de motor van je contenstrategie draaiende

Eén van de meest voorkomende problemen bij een contentstrategie is dat de motor na verloop van tijd stil valt. De oorzaak hiervan is vaak dat je teveel verschillende inzichten wil proppen in 1 artikel omdat er gevreesd wordt dat de blogpost anders niet waardevol is. Omdat een contentstrategie een verhaal is dat effect heeft op middellange termijn, is de impact ervan niet meteen duidelijk. Het is daarom dat het vinden van een bepaalde cadans of frequentie belangrijker is dan je content te perfectioneren. Daarom is het een goed idee om in een blogpost of minigids slechts 1 of 2 nieuwe inzichten te posten. Je kan gerust al je ideeën in 1 keer neerpennen, maar onze tip is om ze op te delen in hapklare stukken voor de lezer. Dit zorgt er voor dat je véél kan posten, maar ook dat elke post een waardevol inzicht brengt. Zo zorg je er voor dat de motor van je contentstrategie niet stilvalt én dat je steeds inhoudelijk sterk staat.

De inhoudsdriehoek in balans

Hoe vaak schrijf je welke content? Of nog, hoe breng je de inhoudsdriehoek in balans? Daar is geen pasklaar antwoord op, want het hangt af van je producten of diensten. Het is wel belangrijk dat je al deze elementen de juiste aandacht geeft. Ontbreek je de juiste content op het juiste moment? Dan riskeer je de interesse van een potentiële klant te verliezen.