social media content

Het Instagram algoritme doorbreken: hoe zorg je ervoor dat je content wordt gezien

Welke berichten je eerst te zien krijgt, wordt net zoals bij Facebook bepaald door het algoritme van Instagram. Het is voor vele marketeers onduidelijk hoe ze het algoritme kunnen doorbreken sinds Instagram is afgestapt van een chronologische feed.

Wat is het algoritme van Instagram?

Elke keer dat iemand de app opent, doorzoekt het algoritme onmiddellijk alle beschikbare inhoud en beslist:

– Welke posts prijken bovenaan je nieuwsfeed en in welke volgorde?
– Welke posts verschijnen op het Explore tabblad?
– In welke volgorde stories, live-video’s, reels en IGTV-video’s verschijnen, in de feed en op hun respectievelijke tabbladen, enz.

Kortom, het algoritme van Instagram is de set regels die het organische bereik van je content bepaalt.

Hoe werkt het algoritme?

Op basis van welke factoren beslist Instagram wat jij eerst te zien krijgt?
Er zijn vier belangrijke factoren die het algoritme van Instagram beïnvloeden. De factoren zijn bevestigd door Instagram zelf:

1. Informatie over de post 

Is het een foto of een video? Wanneer is het gepost? Hoeveel likes heeft het?

2. Informatie over de poster 

Hoe interessant zijn ze voor jou? Zijn ze je vriend? Hoe vaak houden mensen zich bezig met hun inhoud?

3. Je activiteit

Heb je de neiging om veel video’s te bekijken? Met welk type inhoud hou je je doorgaans bezig?

4. Je interactiegeschiedenis

Heb je eerder al posts geliked of gereageerd op de posts van de poster?

Op basis van deze informatie berekent het algoritme van Instagram hoe waarschijnlijk het is dat iemand interactie heeft met een post, ook wel de interessescore genoemd. Deze score bepaalt uiteindelijk in welke volgorde de posts in hun feed worden weergegeven.

Maar het stopt daar niet

Er wordt ook rekening gehouden met de waarschijnlijkheid van vijf belangrijke interacties. Deze belangrijke interacties helpen het algoritme bij het bepalen van de feed ranking:

1. Tijd

Ga je tijd besteden aan de post? Ontwerp je je post op instagram zelf of via een andere tool?

2. Likes 

Hoe groot is de kans dat je de post leuk vindt?

3. Reacties 

Hoe waarschijnlijk is het dat je commentaar op de post gaat geven?

4. Opslaan

Hoe groot is de kans dat je het bericht opslaat?

5. Klikt op profiel

Hoe waarschijnlijk is het dat je op het profiel klikt na het zien van de post?

“Hoe waarschijnlijker het is dat je een actie onderneemt en hoe zwaarder we die actie wegen, hoe hoger je de post te zien krijgt,” zegt Adam Mosseri, hoofd van Instagram.

“We voegen signalen en voorspellingen toe en verwijderen ze in de loop van de tijd, zodat we beter worden in het naar boven halen van posts waar jij in geïnteresseerd bent.”

De conclusie? Als je content maakt waar je community zich waarschijnlijk mee bezig zal houden, zullen je posts prioriteit blijven krijgen in hun feeds.