Social media

Hoe creëer ik een consistente aanwezigheid voor mijn bedrijf op sociale media?

Doe jij je sociale media er ook ‘even’ bij? Af en toe eens een random post online zetten, zal zijn vruchten niet afwerpen. Bovendien heeft het ook heel wat voordelen om op regelmatige basis te posten. Zo deelde LinkedIn eind 2022 dat bedrijfspagina’s die wekelijks posten, maar liefst 5X sneller groeien dan bedrijfspagina’s die dit maandelijks doen. Het is natuurlijk niet gemakkelijk om regelmatig content te creëren, laat staan op een strategische manier. In deze blogpost geven we je een schets van de stappen die wij hiervoor ondernemen.

3 content pillars om op te bouwen  

Alles start vanuit de communicatiestrategie waarbij we ons baseren op ons eigen communicatiemodel dat bestaat uit 3 content pillars: heldenverhalen , consistent inspireren en tot slot activeren. Wij definiëren alvast deze verschillende content pillars om niet in platitudes te verzeilen als “het is Halloween”, “maak jij ook de brug?” of “het is vaderdag”. Daarmee willen we niet zeggen dat je dat niet eens kan doen, maar weinig zeggende berichten horen eigenlijk niet thuis in een kwaliteitsvolle communicatie strategie. Laten we even het model naderbij bestuderen.

Als heldenverhaal zorg je voor een eerste onvergetelijke ervaring met je merk. Hoe wil je bijvoorbeeld herinnerd worden? Dit is hét moment om met je slogan te shinen. Een slogan of een heldenverhaal is belangrijk. Het is immers het eerste contact met je bedrijf, je product of je dienst. Wat wil ik dat mensen onthouden van een eerste indruk? Dat is je heldenverhaal!

Door consistent te inspireren breng je naar buiten dat je een meester bent in je vak. Ooit gehoord van “Thought Leadership” of een communicatievorm waarbij jij je als bedrijf positioneert als de “defacto” expert in een topic? Wel, dat past perfect binnen de consistent inspireren pillar. Je schrijft over de aspecten waar je jouw klanten mee ondersteunt en waar jij in uitblinkt. Het onderstaande filmpje, dat over dit onderwerp gaat, is een prachtig voorbeeld van hoe wij als Redstone jullie proberen te inspireren.

In je activerende content is het de bedoeling om aan te zetten tot actie. Bijvoorbeeld een leuke advertentie die oproept om een verkennend gesprek te starten. Of misschien is er wel een speciale actie waarbij je een korting geeft als mensen binnen de drie dagen beslissen? Activerende content zet mensen aan tot aankoop, of de opmaak van een dienstencontract.

Om jullie allen consistent te inspireren, legt Jill ook in onderstaande video uit hoe je ervoor zorgt dat je om de 2 dagen op LinkedIn kan posten. Press play!

Variety is the spice of life 

Éénmaal je een strategie hebt, kan je beginnen aan het schrijven van content en dat kan het beste door een contentkalender uit te werken.Op basis van de content pillar strategie maak je verschillende soorten content die je afwisselend deelt met je volgers. Wij posten bijvoorbeeld twee keer per week, maar als je al wat groter bent kan het verstandig zijn om frequenter te communiceren. Na het inplannen van de afwisseling tussen je heldenverhalen, inspirerende en activerende post, is het tijd om de content te creëren.

Kwalitief beeldmateriaal en bruisende copywriting 

Bij het creëren van content heb je zowel kwalitatief beeldmateriaal nodig als bruisende teksten. De investering in een fotoshoot over je product/dienst of team werpt naar onze ervaring wel echt z’n vruchten af. Indien je dit niet doet ben je immers beperkt in het gebruiken van afbeeldingen die je op het internet vindt, en dat zien mensen. Om je beeldmateriaal in een mooi jasje te steken zet je hierna de juiste tools in, afhankelijk van je doelen. Zo worden heel wat adobe tools in deze stap gebruikt, photoshop is bijvoorbeeld handig bij het editten van visuals en foto’s, voor illustraties is illustrator een goede tool en stel dat het écht snel (of goedkoper) moet zijn, dan zijn Canva en Figma opties. Het is bij het creëren van content belangrijk dat je je huisstijl doortrekt in elke post en op elk kanaal. Vormen, kleuren, lettertypes, … Dat moet overal aligned zijn. 

Een planningstool: De sleutel tot efficiënte consistentie 

Nu heb je een communicatie strategie, een content kalender en posts,… nu dien je deze nog juist in te plannen op je sociale media. Een post op Facebook, ééntje op Instagram, nog ééntje op LinkedIn. Al snel merk je dat je toch even zoet bent met al deze kanalen te voorzien van verse content. Daarnaast plan je om 4x per week te communiceren en kijk je op zondag liever naar “de zevende dag” dan dat je voor je werk op sociale media posts in goede banen leidt. Zou het niet handig zijn mocht er een tool bestaan die voor jou EN op alle kanalen publiceert EN dat doet wanneer jij het wil?

Wij gebruiken hiervoor Kontentino, zo moeten we niet telkens handmatig elke post op elk kanaal online gaan uploaden. Kontentino laat ons toe om op de verschillende kanalen tegelijk te publiceren! Zo kan je in één keer je post inboeken en deze daarna efficiënt laten doorposten naar LinkedIn, Facebook en Instagram. Onze klanten zitten óók in dit programma, waardoor vooraleer een post effectief live gaat, zij de visual, de tekst en zelfs het geplande tijdstip om te posten te zien krijgen en hier gemakkelijk hun feedback op kunnen geven. Pas wanneer de klant een ‘GO’ geeft, publiceren we de content om later dan automatisch gedeeld te worden.

Handig!

Blog Social media

In een notendop 

Nog even samenvatten? Dit zijn de stappen die je dient te nemen om altijd en overal zichtbaar te zijn bij je klanten.

1. Werk een content strategie uit op basis van de contentpillars: heldenverhalen, consistent inspireren en activeren.

2. Maak een content kalender zodat je weet wanneer je wat gaat posten.

3. Organiseer een fotoshoot en schrijf leuke content.

4. Plan je content in door gebruik te maken van automatische tools.

5. BONUS: evalueer wat werkt en wat niet heeft gewerkt. Blijf experimenteren, maar zorg ervoor dat je trouw blijft aan wie jullie zijn als bedrijf.

Wil je ook vaker zichtbaar zijn op sociale media, maar weet je niet hoe te starten? Click dan hier om vrijblijvend een meeting van 15’ te boeken.

Wens je nog wat meer informatie te hebben rond hoe je een content strategie kan uitwerken?
Kijk dan deze video van Ruben. Hij legt je uit hoe je het heldenverhalen, consistent inspireren en activeren model kan gebruiken op basis van de content strategie van Redstone.
Handig!