Chat GPT

De impact van AI gedreven chatbots zoals Chat GPT op digitale marketing

U heeft het vast ook al gezien. LinkedIn posts van uw meest, technologisch vooruitstrevende connecties, die de resultaten laten zien van hun Chat GPT “gesprekken”. Of misschien las u in de kranten dat je kinderen niet langer hun huiswerk dienen te maken, want Chat GPT doet dat in enkele seconden. Heeft u het nog niet gezien? Dan even een kleine samenvatting van wat u aan het missen bent. Chat GPT is een op AI gedreven chatbot die u helpt uw vragen op te lossen. Kan je mij een drie pagina lange boekbespreking schrijven over “De ontdekking van de hemel” van Harry Mulisch? Tik tik tik, in enkele seconden wordt de boekbespreking voor je geschreven. Waar zit mijn fout in deze excel formule? “Ping”, beste Ruben, je hebt hier een fout gemaakt in je formule. Misschien is het nog niet helemaal perfect, maar bij Chat GPT sturen ze nu al berichten dat hun versie 3, die later dit jaar uitkomt, nog miljoenen maal slimmer zal worden.
Gelukkig gaat deze blog niet over mijn jeugdtrauma’s genaamd huiswerk, maar uiteraard over marketing. Je leest nu al hier en daar dat ChatGPT de doodsteek is voor Google, maar wat is daar nu van aan? De ongezouten mening van onze digitale marketing experts.

Een stukje geschiedenis over search engines, search advertisement en social media

In 1998, ondertussen bijna 25 jaar geleden werd Google opgericht. Daarvoor bestonden er ook al zoekmachines zoals Altavista en Yahoo! maar Google stak er toch op een bepaalde manier bovenuit en dat was dat ze het beste waren in het tevoorschijn toveren van de juiste informatie op basis van een specifieke zoekopdracht. Waar jij bij Altavista en Yahoo! misschien een 30-tal pagina’s moest bezoeken alvorens je eindelijk het antwoord had op je vragen, vond je bij Google het antwoord meestal op plaats 1, of laten we zeggen op één van de eerste 10 pagina’s.

Een gigantische verbetering. Natuurlijk wou jij met je hippe website op pagina 1 komen te staan, dus werd het begrip SEO geïntroduceerd of Search Engine Optimisation. Hoe stel je een pagina op zodat je op nummer één komt te staan bij die termen waar jouw fans (of opeens ook klanten) naar zochten. Toen ze na 5 jaar beseften dat ze de beste zoekmachine hadden en het tijd werd om centjes te verdienen werd het Google Ads netwerk gelanceerd. Zo konden adverteerders vanaf 2003 massaal zoektermen inkopen met de hoop dat potentiële zoekers uiteindelijk hun product zouden kopen. Dit noemen we vandaag SEA of Search Engine Advertisement. Google Images werd een search engine voor afbeeldingen, YouTube een search engine voor video. Google Maps voor adressen enzovoort.

In 2004 kwam er een nieuwe boomer op het internet met het sociale media netwerk Facebook (vandaag Meta). De kracht van sociale media was dat mensen niet meer gingen zoeken naar antwoorden op hun vragen (in marketing termen wordt dit ook wel ‘pull’ genoemd). Er werd hen informatie aangeboden (push) en dat op basis van welke websites ze bezochten, artikelen die ze consulteerden of gelijkaardige pagina’s die ze volgden.

Tot slot werden de devices – waarmee je op je sociale media ging of waarmee je in Google op zoek ging naar antwoorden op je vragen – kleiner tot ze in je broekzak pasten. Au-fond zijn er sinds de lancering van sociale media geen echte baanbrekende veranderingen geweest op het internet, of toch niet op het vlak van tools die je helpen bij het vinden van informatie.

Chatgpt VS Google, een voorbeeld uit de consideration fase

AI gedreven chatbots zullen drastisch gaan bepalen hoe we het internet in de toekomst gaan gebruiken, wat een impact zal hebben op één cruciaal onderdeel van het internet, namelijk search engines. Zelf in die mate dat mits verdere ontwikkelingen een Google Search engine zoals we deze vandaag kennen aan relevantie verliest. Laten we dit even illustreren. We doen dit niet met een boekbespreking maar met een marketing relevant voorbeeld namelijk een noodzakelijk kwaad dat ik rimpels begin te krijgen. Ik beslis om via Google mijn zoektocht te starten door in te geven “rimpels voorkomen”.

Naast een advertentie voor één of ander magisch zalfje krijg ik van de website “huidarts.com” in de vorm van 6 delen een antwoord op mijn vraag. Hier kom ik best interessante informatie over het probleem tegen. De volgende pagina die ik tegenkom is een pagina van het magazine Libelle, daarna Viscollageen en tot slot Holland & Barret. Naast de ietswat neutrale website huidarts.com kom ik op een advertentie uit, alsook drie websites met een commercieel objectief. Deze laatste drie websites maken content om mensen naar hun website te trekken die zich in de zogenaamde consideration fase bevinden. Dit zijn de mensen die zich bewust zijn van een probleem en zich step by step informeren. Door op dat moment met je merk aanwezig te zijn, is de kans groot dat ze ook later met je product in contact willen komen.

Leggen we dezelfde vraag voor aan ChatGPT krijgen we ook een antwoord op onze vraag. Opvallend, het commerciële – de marketing praatjes ook wel genoemd – zijn hier volledig verdwenen. Waar Google zegt dat ik dagelijks een dagcrème moet gebruiken, staat dit bij ChatGPT maar op de 5de plaats. Als ik mijn mama, die jaren verpleegster is geweest bij het Wit-Gele kruis mag geloven, hebben nonnekes de beste huid omdat ze geen huidproducten gebruiken. Ik kan me dus wel vinden in de antwoorden en de volgorde die ChatGPT me aanbiedt.

Chatgpt VS Google, een voorbeeld uit de consideration fase

Mensen zijn echter niet alleen op zoek naar levensvragen zoals hoe ze rimpels kunnen voorkomen. We willen o.a. ook weten welke broeken er deze winter in solden staan.
Als we deze vraag aan Google stellen krijg ik een hele lijst kortingen, een aantal gesponsorde antwoorden (SEA) in de vorm van shopping ads, betalende search ads en een aantal websites die gewoon naar boven zijn gekomen. 80% van het resultaat als ik deze zoekterm ingeef zijn advertenties. Wat ook opvalt is dat ik bijna uitsluitend broeken te zien krijg voor mannen. Google maakt dus ook gebruik van informatie die ik niet expliciet heb meegegeven om mij de juiste resultaten weer te geven. Boenk erop!

Blog - Chatgpt

Wat zou ChatGPT antwoorden? Let’s find out! We stellen ChatGPT de vraag: “Waar kan ik een broek in solden kopen”.

Blog - Chatgpt

Het resultaat is hier erg teleurstellend. Het antwoord is natuurlijk niet fout, maar ik krijg er niet bepaald goesting van om te starten met winkelen. Daarnaast valt het op dat ChatGPT geen kennis heeft van wat mijn voorkeuren zijn, iets wat Google jaren heeft gedaan doordat wij marketeers (toegegeven, te pas en te onpas) tracking cookies hebben geïnstalleerd en we zo je hele surfgedrag met Google hebben gedeeld.

Chatgpt het einde van contentmarketing? 

Uit bovenstaande voorbeeld zou je kunnen stellen dat ChatGPT inspeelt op de consideration layer. Dat is ook waar we de meeste impact zien van deze tool. Echter zal deze de consideration layer niet versterken maar eerder kannibaliseren. Op het vlak van awareness en conversion heeft ChatGPT vandaag geen verhaal.

Toch zouden we vandaag niet stoppen met het schrijven van consideration content. Enkele redenen waarom dit nog steeds relevant is?

1. De laatste jaren hebben we geleerd dat mensen leven volgens hun eigen gelijken. Los van de kwestie of ChatGPT altijd de ‘juiste’ informatie deelt, zijn mensen vandaag (helaas?) vooral op zoek naar hun eigen juist. Of nog, het juiste waarvan zij vinden dat het juist is. Vraag ChatGPT maar eens naar een homeopathisch geneesmiddel en kijk wat er gebeurd 😉.

2. ChatGPT heeft content nodig op het internet om te werken. Heb je een nieuwe oplossing voor een nieuw probleem? Dan zorg je er maar beter voor dat ChatGPT je webpagina tegenkomt met de juiste informatie.

3. Content heeft ook nog steeds een ontspannende en emotionele functie. Een leuke geschreven tekst is plezant om te lezen. Mooi vormgegeven, een leuke foto erbij,… dat is toch nog iets anders dan een zogenaamde robot die tegen je praat.

ChatGPT kan dus een (aanvullende) rol spelen op de buyer journey en dit voornamelijk in het begin van de consideration fase. We geloven dat de eerste, verkennende informatie zeker via dit type robots zal ingewonnen worden. Echter, na het vinden van de oplossing moet je overgaan tot actie en daar heeft deze robot vandaag nog geen oplossing voor.

Op een dag zal er ook een verdienmodel moeten gevonden worden, maar zoals wel vaker bij dit type start-ups zijn dat zorgen voor later (zie ook Google en Facebook). Al voelt je kleine teen al welke richting dit zal uitgaan…

Next blog: is met AI tools het einde van de digitale (content) marketeer in zicht?

Dit artikel maakt deel uit van een set van artikelen dat we bij Redstone Advertising in het begin van 2023 hebben geschreven om onze kijk te geven op de komst van AI tools zoals ChatGPT. Zeker zijn dat je geen artikel mist? Abonneer je op één van onze socials:


LinkedIn – Facebook – Instagram