Als je je ranking met het Instagram-algoritme wilt verbeteren, kun je het beste zo veel mogelijk interacties (likes, reacties, saves en clicks) stimuleren. Door een momentum op te bouwen met je bestaande community, zul je al snel merken dat je content bij een nieuw publiek te voorschijn komt. Zoals je in deze blog kon lezen worden je posts getoond op basis van het Instagram algoritme. Het voordeel? Goede content werkt door het algoritme beter, slechte content slechter. Instagram kiest voor kwaliteit en niet meer voor kwantiteit.
Hier zijn acht manieren om je ranking te verbeteren en een nieuw publiek te bereiken:
Deel consequent Instagram reels
Instagram reels mogen dan al meer dan 12 maanden oud zijn, maar ze worden nog steeds zwaar gepromoot door Instagram in de hele app-ervaring.
Bovendien krijgen reels twee keer zoveel aandacht op de Instagram Explore-pagina, waardoor ze een belangrijke tactiek zijn voor ontdekking en groei.
Deel carrousels
Hoewel het algoritme van Instagram niet expliciet prioriteit geeft aan carrousels, worden posts die meer engagement verdienen beloond met meer bereik. Carrousel posts zijn goed voor 17% van de feed posts en zorgen door de swipe voor meer interactie.
Carrousels zijn geweldig om meer in detail te treden over een product of om meerdere invalshoeken over hetzelfde thema te bekijken.
Stimuleer meer interacties met stickers in je Instagram Stories
Instagram Stories-stickers zijn een geweldige manier om de betrokkenheid van het publiek aan te moedigen. En hoe meer betrokkenheid je posts krijgen, hoe hoger ze door het Instagram algoritme zullen worden opgevoerd.
Er zijn veel Instagram-stickers, maar de beste om betrokkenheid te stimuleren zijn de poll-, emoji-sliders- en vraagstickers.
Met poll- en emoji-stickers win je snel en gemakkelijk engagement en ze kunnen voor bijna elk bedrijf of merk werken.
Vraagstickers zijn misschien niet zo snel om aan deel te nemen, maar ze kunnen net zo goed zorgen voor echte betrokkenheid van je publiek, wat zeer waardevol is voor het Instagram algoritme.
Tot voor kort konden enkel mensen met meer dan 10.000 volgers een link toevoegen aan hun story. Gelukkig stapte Instagram hier enkele weken terug van af door ook een sticker te ontwikkelen waar je een link kan inzetten. Zo kunnen ook mensen met minder dan 10.000 volgers je meteen laten doorklikken naar een bepaalde websitepagina.
Creëer en deel user-generated content
Je kan best maximaal betrokken zijn met je doelgroep. Bouw een relatie op door buiten je content om te communiceren met je klanten door boeiende reacties achter te laten op relevante posts. Deze strategie helpt je om meer volgers op Instagram te krijgen en je Facebook en Instagram algoritmespel sterk te maken.
Als bedrijf kan je bijvoorbeeld af en toe vraag- en antwoordsessies houden, een poll uitschrijven en zo de belangstelling van het publiek voor je bedrijf in stand houden.
Zorg voor conversaties met boeiende bijschriften en opmerkingen
Instagram heeft bevestigd dat reacties en vind-ik-leuks belangrijk zijn voor de ranking van de feed. Het is dus een goed idee om er zo veel mogelijk te stimuleren voor je posts.
Eén van de beste manieren om dit te doen? Schrijf goede bijschriften die betrokkenheid stimuleren zoals bijvoorbeeld een call-to-action. Dit kan zo simpel zijn als het vragen aan je volgers om hun gedachten te delen, te dubbelklikken als ze het ermee eens zijn, een vriend te taggen in de opmerkingen of op de link in je bio te klikken.
Optimaliseer je hashtag-strategie
Het toevoegen van hashtags aan je posts is een effectieve manier om meer mensen op Instagram te bereiken, wat meer “views” betekent voor het Instagram algoritme om rekening mee te houden.
Met een goede hashtagstrategie bereik je niet alleen meer mensen, je bereikt ook mensen die relevant zijn voor je bedrijf en die het meest waarschijnlijk bij je inhoud betrokken zullen raken.
Cross-promoot je Instagrampost
Als je op zoek bent naar een snelle en gemakkelijke manier om je algoritme ranking te verbeteren, is cross-promoting van je Instagram content een goede manier om te beginnen.
Naarmate Instagram is gegroeid, is ook het aantal kanalen waarop je content kan delen gegroeid: feed, stories, guides en reels.
Instagram Collabs feed posts (met co-shared auteurschap) zijn ook een ongelooflijke nieuwe manier om nieuw publiek te bereiken.
Reageer op anderen hun posts
Geef ook buiten je eigen bedrijf eens een reactie op content van potentiële klanten, relevante influencers of gerelateerde bedrijven. Dit telt niet alleen voor het algoritme, maar vergroot bovendien ook de kans dat mensen je pagina zouden volgen.